Personalo atrankos

Kodėl darbdavys irgi gali „susikirsti“ per bandomąjį laikotarpį?

2023 Gegužės 31

Apstu straipsnių, įžvalgų, komentarų  „kaip naujas darbuotojas neišlaikė bandomojo laikotarpio“. O kalbėti apie tai, kad ir įmonės gali „susikirsti“ prieš naujoką, yra kažkaip nepatogu, gal nelabai priimtina. Jei ir užsimenama – tai tik kartais ir labai tyliai. 

Tyrimai rodo, jog naujas darbuotojas efektyvus tampa vidutiniškai po 6 mėn darbo. O kiek laiko skirti darbdavio bandomajam laikotarpiui? Per kiek laiko gali pamatyti, kad pataikei ne ten, kur norėjai?  

Jei atėjus į organizaciją visgi yra visiškai priešingai nei buvo kalbėta per darbo pokalbį, vertėtų nedelsti ir pasikalbėti su vadovu apie tai. Tikslinkitės informaciją apie situacijas, kurios yra neaiškios, stebėkite procesą, tiesiogiai klauskite vadovų, kolegų. Negavus atsakymų, kurie nuramintų, patartina ilgai neužsibūti. 

Kokie veiksmai daromi iš įmonės pusės, gali paskatinti galvoti, kad buvo padaryta klaida dėl įsidarbinimo ir trukdyti adaptacijai?

Didžiausios TOP 5 klaidos, kurios privers palikti darbdavį nedelsiant.

Nieko nedaryti.

Blogiausia, ką įmonė gali daryti darbuotojo adaptaciniu laikotarpiu, tai – NIEKO NEDARYTI. Tiesiog nesuteikti pagalbos, įmesti darbuotoją ir žiūrėti (o dar blogiau - nežiūrėti) ar išplauks: pats susigalvok užduotis, pats susirask IT, marketingo, finansų skyrius, susipažink su visais taip pat pats, įmonės taisykles - va prašau pasiskaityk.

Faktai neatitinka realybės. 

Ypatingai didelė klaida daroma piešiant aukso puodus kartu su bonusine sistema dar prieš įdarbinant darbuotoją – reikėtų pateikti realius skaičius, kokį vidutiniškai atlygį galima uždirbti, o ne ištraukti vieną ir vienintelį geriausią pavyzdį kažkur iš 2000 metų prieš kristų. Sumanus darbuotojas labai greitai supras, kad tiesa apie atlygį buvo maksimaliai pagražinta, o juk kur melas, ten ir nesklandumai.

Nesupažindinti su kolektyvu. 

Įsivaizduokite, naujo darbuotojo pirma diena biure: ateini į biurą, o niekas nežino, kad šiandiena turi ateiti naujokas. Uždaresnis žmogus, kuriam sunku pačiam megzti kontaktą, gali jaustis nepritampančiu, nesavu, nelaukiamu ir nereikalingu.

Reikalauti rezultatų iš karto. 

Naujas darbuotojas dar net nespėjo apšilti kojų, o Jūs jau kviečiate jį „ant kilimėlio“, prašote pristatymo su duomenų analize, kas, kada ir kaip buvo padaryta. Ir klausiate: „ O kur rezultatas?“ Luktelkite minutėlę, juk darbuotojas irgi žmogus, tegul pirmos savaitės darbe būna skirtos „įsivažiavimui“, susipažinimui, „apsiuostymui”. Jau vien atėjimas į naują įmonę žmogui yra didelis stresas, o dar jei mato Himalajus primenančius darbų kalnus ant stalo, tas stresas, būtent tuo laikotarpiu gali tapti per didelis. Nebūkite super griežti ir reiklūs. 

Nesvarbu kaip sekasi, ar kas nesiseka.

Klauskite naujo darbuotojo kaip jam sekasi, o gal nesiseka? Parodykite, kad jums svarbu kaip jaučiasi naujokas ir skirkite jam pakankamai dėmesio – tiek pasiekimais pasidžiaugti, tiek konstruktyviai kritikai ar pastaboms išsakyti. Nuo pat pradžių kurkite atvirą, pasitikėjimu grįstą dialogą.

TOP 5 būtiniausi dalykai naujojo darbuotojo adaptacijai.

Gera adaptacija prasideda jau atrankos metu. Per pirmas darbo dienas, naujokas turi pamatyti, pajusti tai, apie ką buvo kalbėta per darbo pokalbius, kas buvo parašyta darbo skelbime. Kandidatas turi pamatyti nuoseklumą, kas buvo kalbėta, tas turi atsispindėti ir realybėje. Jei buvo paminėta, kad pas mus bendraujama neformaliai, laisvai, tą kandidatas ir turi jausti atėjęs jau pirmą darbo dieną. 

Mini šventė su laukimo nuotaika. 

Malonu būti laukiamam, o kai esi naujokas darbe – malonu ypatingai. Įteikite mažą pasitikimo dovanėlę, o kartu ir naujoko atmintinę. Joje naujas darbuotojas ras informaciją, kurios nėra www: įmonės istoriją, struktūrą, kokiais klausimais į ką galima kreiptis, kitų darbuotojų sėkmės istorijas, kaip jie jautėsi pirmomis dienomis, kaip sekėsi kilti karjeros laiptais. Sudarykite sąlygas naujam darbuotojui neformaliai susipažinti su komandos nariais, galbūt suorganizuokite išėjimą out - padėsite nuo pirmųjų dienų pajusti įmonės kultūrą. 

Mentorius naujam darbuotojui. 

Mentorius skiriamas visam adaptaciniam laikotarpiui, o ne vienai savaitei. Jo rolė - ne tik supažindinti su darbo funkcijomis, atsakomybėmis, tačiau ir pristatyti visus įmonėje vykstančius procesus, taisykles, ypač tas, kurios yra neaprašytos. Svarbiausia naujoko nepalikti vieno! Jis turi jaustis saugiai vedamas per visą adaptacinį laikotarpį ir žinoti, jog iškilus bet kokiam klausimui, turi į ką kreiptis. Mentoriaus role nebūtinai turi sutapti su vadovo. Tai gali būti žmogus komandoje, kuris tiesiog turi norą ir puikias kompetencijas atlikti šias pareigas.

Sąlygos „pašėšeliauti“.

Tobula, jeigu Jūsų įmonėje yra sudarytos sąlygos naujam darbuotojui „pašėšeliauti“ t.y. parodyti, kaip atrodys darbo diena iš arti.Dieną (o gal ir daugiau) praleisti su kolega, kuris dirba tame pačiame skyriuje/vykdo panašias ar tokias pačias funkcijas/galbūt yra dirbęs naujo darbuotojo pozicijoje. „Šėšialiavimo“ ir ne tik metu, būkite atviri klausimams, kantrūs aiškindami ir mokydami.

Konkretumas. Konkretumas ir dar kartą konkretumas.

Įsivaizduokite kiek daug minčių verda naujo darbuotojo galvoje, o kur dar lydintis stresas ir noras pateisinti lūkesčius. Todėl nuo pat pirmų dienų būkite ekstra konkretūs skirstydami užduotis, keldami tikslus, nustatydami darbų atlikimo terminus. Kuo aiškiau pateikta užduotis ir visos priemonės, kuriomis galima naudoti ją įgyvendinant, tuo darbas bus sklandesnis. 

Nedelsti ir suteikti GR apie atliekamą darbą.

Kuo greičiau naujokas gaus GR, tuo greičiau pradės savarankiškai veikti. Tuo mažiau bus ateityje klaidų. Blogai, kuomet vadovai darbo pradžioje nereaguoja į daromas klaidas, tokiu būdu naujokui užsifiksuoja, kad jis dirba gerai ir toks darbo standartas yra tinkamas. 

P.S. Nors bandomasis laikotarpis įmonei svyruoja nuo vienos savaitės iki mėnesio, kartais užtenka vienos pilnos darbo dienos ir jau žinai esi ten ar ne ten. Vidinis jausmas niekad nepaveda. 

 

 

Patiko, ką užrašėme? Pasidalink!

Jurgita Paičienė

Jurgita Paičienė

Daugiau įrašų...

Atranka socialiniuose tinkluose: